DE ONTBIJTCHECKER

Vergelijk verschillende ontbijtopties en kies bewust

  • egg
  • croissant
  • hagelslahbread
  • cheese
  • krentenbol
  • krentenbol
  • cheese
  • hagelslahbread
  • croissant
  • egg
DE ONTBIJTCHECKER

Vergelijk je ontbijtjes op voedingswaarden om te zien wat je echt binnen krijgt! Zo maak je gemakkelijk een bewuste keuze, dat begint goed.

Een gezonde samenwerking met het Diabetes Fonds en Stichting Questionmark

Nog meer over je dagelijkse start

Waarom deze selectie producten?
De ontbijtgraanproducten zijn met zorg geselecteerd, en per segment gekozen op basis van een onafhankelijke database. Ieder segment representeert 50% van het verkochte volume van dat segment op een vastgestelde periode (Bron: AC Nielsen, laatste update: jaarvolume week 20 2018).
Deze selectie wordt elk half jaar opnieuw gemaakt op basis van de verkochte volumes van de laatste 12 maanden. Eventueel niet meer bestaande producten worden vervangen voor hun directe opvolger.

Voor zuivel, brood, beleg, toppings en drankjes zijn er geen merkproducten geselecteerd maar is er gekozen voor soort producten die door veel huishoudens geconsumeerd worden. Deze lijst is niet onuitputtelijk en kan te allen tijde worden aangevuld (bijv. op basis van feedback van de ontbijtchecker gebruiker).

Partners - Wat houdt onze samenwerking met het Diabetes Fonds in?

Het Diabetes Fonds heeft genezing van diabetes en een gezond leven zonder dagelijkse zorgen over diabetes en complicaties als doel. Vanuit hun onafhankelijke rol als kennisinstituut helpt het Diabetes Fonds mensen om hun suikerinname te beperken en gezonder te leven. Zij werken hiertoe onder andere samen met verschillende bedrijven aan innovatieve tools die de gezonde keuze makkelijk maken, waaronder deze Ontbijtchecker.

In samenwerking met het Diabetes Fonds en middels deze site willen we inzicht bieden in de voedingswaarden van verschillende soorten ontbijtproducten zodat jij als consument bewustere keuzes kunt maken. Het Diabetes Fonds is de bron van een groot deel van de algemene definities van voedingswaarden en de antwoorden op veel gestelde vragen over voedingswaarden.

Partners - Wat houdt onze samenwerking met Questionmark in?
Stichting Questionmark gelooft in het recht dat je hebt om te weten wat je koopt. Met het creëren van transparantie binnen productieketens en naar consumenten willen ze de vraag en aanbod naar duurzamere producten stimuleren. Daarbij geloven ze dat discussie, over wat nu wel en niet duurzaam is, onvermijdelijk is en daarom faciliteren ze deze. Stichting Questionmark adviseert consumenten niet wat ze moeten kopen, ze zetten enkel aan tot het maken van bewuste keuzes. (Bron: Questionmark.nl)
In samenwerking met Stichting Questionmark en middels deze site willen wij bijdragen aan een transparante blik bij het kiezen van ontbijtproducten.
Waarom maakt Quaker dit platform?
Allereerst vinden we het bij Quaker belangrijk dat iedereen in Nederland ontbijt. Daarnaast is het belangrijk dat iedereen bewuste keuzes maakt voor het ontbijt. Deze tool faciliteert in het creëren van transparantie rondom voedingswaarde van allerlei verschillende soorten ontbijtjes zodat je er op een leuke en makkelijke manier achter kan komen wat je binnenkrijgt aan voedingswaarden.
Waar kan ik mijn vraag stellen over dit platform?
Quaker is een onderdeel van PepsiCo. De consumentenservice staat altijd klaar om je vraag te beantwoorden. Ze zijn bereikbaar via de volgende middelen:
NL Consumentenservice
Antwoordnummer 2460, 3600 VB Maarssen.
Of bel gratis: NL: 0800-7377426
Instagram & Facebook : QuakerNL
Hoe actueel is de data?
De nutritionele data van deze tool wordt 2-maandelijks ververst en gecheckt op wijzigingen in receptuur en verpakking door Stichting Questionmark.
Hoe komen jullie aan de nutritionele waarden van de genoemde producten?
Alle data over de nutritionele waarden & de verpakkingen komt van Stichting Questionmark. Kijk op de partnetpagina voor meer informatie over deze stichting.
Waarom is ontbijt zo belangrijk?
"Ontbijten is belangrijk om je lichaam na de nacht weer nieuwe energie te geven en je spijsvertering op gang te brengen. Een gezond ontbijt is dus een goed begin van je dag.” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds.
Wat is het verschil tussen muesli, krokante muesli, granola?
Het verschil tussen muesli, granola en krokante muesli wordt door velen anders gedefinieerd. Er bestaat dus ook geen 1 waarheid. Vaak is granola en krokante muesli een mix van geroosterde granen met toevoegingen zoals fruit, noten & chocolade. Muesli is een mix van ongeroosterde granen vaak met toevoegingen zoals fruit en noten. Voor inzicht over de nutritionele waarde: doe de ontbijtcheck!
Wat zijn volkoren ontbijtgranen?
Volkoren granen bevatten alle delen van een graankorrel, in tegenstelling tot niet-volkoren granen waar de kiem en de zemelen worden verwijderd in het maalproces. De kiem en de zemelen zijn juist een rijke bron van vezels, en zorgen er voor dat volkoren granen een voedzaam ingrediënt zijn voor je dagelijks ontbijt. (Bron: Quaker.nl & Voedingscentrum.nl)
Brood: Wat is het verschil tussen meergranen/wit/volkoren?

“Het verschil tussen de soorten meergranen, wit en volkorenbrood zit in de hoeveelheid vezels. In witbrood zitten weinig tot geen vezels en in volkorenbrood zitten de meeste vezels. Brood wordt gemaakt van de graankorrel dat bij volkorenbrood in zijn geheel wordt gebruikt. Voor witbrood wordt deze graankorrel gezeefd, waardoor de vezels, vitaminen en mineralen grotendeels verloren gaan. Bruin of meergranenbrood is een mix van volkorenmeel en wit meel.” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds.

Wat zijn vezels? En wat heb ik er aan?

“Vezels worden door ons lichaam niet verteerd in de dunne darm, waardoor ze ook in de dikke darm terechtkomen. Een deel van de vezels wordt ook hier niet verteerd en verlaat vervolgens het lichaam. Vezels vergroten het volume van de darminhoud en zorgen daarmee voor een goede darmwerking en een vlotte stoelgang. Ook zorgen vezels voor een langer verzadigd gevoel na het eten, waardoor je minder snel weer trek krijgt.” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds.

Zijn toegevoegde suikers anders dan natuurlijke suikers voor mijn lichaam?

"Je lichaam maakt geen onderscheid tussen van nature aanwezige suikers en toegevoegde suikers. Alle suikers worden door je lichaam op dezelfde manier verwerkt. Suiker is suiker, kun je dus stellen. Producten met van nature aanwezige suikers zoals groente en fruit zijn natuurlijk wel gezonder dan producten als frisdrank en snoep, omdat hier ook vezels vitaminen en mineralen in zitten. ” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds.

Hoeveel suiker mag je per dag?

"Een volwassen vrouw mag per dag 50 gram (12,5 suikerklontjes) aan vrije suikers binnen krijgen. Een volwassen man mag 60 gram (15 suikerklontjes). Dit is volgens het advies van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Let op: dit advies geldt voor vrije suikers. Dit zijn alle suikers die door de fabrikant zijn toegevoegd plus alle suikers uit honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat.” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds.

Waarom zit er suiker in ontbijtgranen en is dat erg?

"Er zijn verschillende soorten ontbijtgranen, de ene soort bevat meer suiker dan de andere. Aan sommige ontbijtgranen worden suikers toegevoegd als smaakmaker. Ontbijtgranen die geen toegevoegde zout en niet te veel suiker (maximaal 16 gram suiker per 100 gram) bevatten, staan samen met brood en andere graanproducten in de Schrijf van Vijf. Hierbij wordt ook gekeken naar verzadigd vet, transvet en vezels.” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds.

Is suiker verslavend?
"Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stof die je een gevoel van beloning geeft. En omdat het beloningscentrum in je hersenen wordt geactiveerd, ontstaat al gauw de behoefte aan nog meer suiker. Hierdoor denken veel mensen dat suiker verslavend is, maar dit is niet wetenschappelijk bewezen. Want waar je bij het afkicken van een alcohol- of rookverslaving onthoudingsverschijnselen kunt krijgen, is dit bij suiker niet het geval. Ook heb je van de stof suiker niet steeds meer nodig om hetzelfde fijne gevoel te ervaren. Dit is bij drugs bijvoorbeeld wel het geval.” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds.

 

Is suiker slecht voor je?

"Je hebt suiker nodig om te kunnen denken en bewegen. Suiker is dus niet per definitie slecht voor je. Krijg je te veel suiker binnen, dan kan dit wel slecht zijn voor je gezondheid. Te veel suiker betekent te veel energie, als je deze energie niet direct kunt gebruiken dan wordt het opgeslagen als vet. Dit kan leiden tot overgewicht, waardoor je lichaam minder gevoelig wordt voor insuline. Dit vergroot de kans op diabetes type 2.” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds.

Hoe kun je suiker herkennen?

“Het is niet altijd even makkelijk om suiker te herkennen. Want suiker wordt op verpakkingen lang niet altijd suiker genoemd. Denk hierbij aan glucose en fructose, maar ook aan galactose, melasse, en muscovado. De volledige lijst met suikernamen kun je vinden op onze website.” – Kim Brouwers, diëtist Diabetes Fonds 

Wat is een referentie inname?
Referentie-innames zijn wettelijke vastgelegde richtwaarden die staan voor een gebalanceerd voedingspatroon. Een referentie-inname geeft de hoeveelheid energie, vitamines mineralen en voedingsstoffen weer van wat een gemiddeld volwassen persoon nodig heeft per dag, of wat er maximaal nog past binnen een gezond voedingspatroon. (voedingscentrum.nl)
Hoe komen jullie bij deze portiegroottes?
Portiegroottes van de ontbijtgranen worden vastgesteld door de overkoepelende ontbijtgranenbranche organisatie Cereal. Deze kunnen per ontbijtgraan verschillen en worden vaak aangegeven in eetlepels of grammage. De portiegroottes voor de broodontbijtjes zijn overgenomen van het voedingscentrum.

WAT VINDEN DE EXPERTS

  • Gustaaf Haan

    Hoofd onderzoeker Questionmark

    Als consument ben je je steeds bewuster van wat je eet en kies je sneller voor gezonde (en duurzame) voedingsproducten. Helaas is het nog niet altijd even eenvoudig om ontbijtproducten goed te vergelijken. De Ontbijtchecker van Quaker is volgens Questionmark een handige tool om bewust te kiezen voor een ontbijt wat bij je past.

  • Kim Brouwers

    Diëtist Diabetes Fonds

    Ontbijten is belangrijk om je lichaam na de nacht weer nieuwe energie te geven en je spijsvertering op gang te brengen. Een gezond ontbijt is dus een goed begin van je dag. Muesli, havermout en andere volkoren ontbijtgranen zonder al te veel zout en niet meer dan 16 gram suiker per 100 gram passen binnen een gezond voedingspatroon. Gebruik de Ontbijtchecker om te kijken wat er in jouw ontbijtje zit.

  • Hanneke Dessing

    Directeur Diabetes Fonds

    In Nederland komen er iedere week 1.000 mensen diabetes type 2 bij. Om deze explosieve groei te stoppen moeten we transparant zijn over voeding en zorgen voor een gezond productaanbod. In ons eten en drinken ligt namelijk een belangrijk deel van de oorzaak. Als Diabetes Fonds zijn we daarom blij met de samenwerking met Quaker. Samen zorgen we ervoor dat jij precies weet wat je eet en kijken we hoe we het Quaker-aanbod nog gezonder kunnen maken.